Türe Yumurta - Çiftlikten Sofranıza

Yumurta Hakkında Bilinmesi Gerekenler?




Yumurta ve Faydaları


Protein yönünden zengindir. 60 gramlık bir tek yumurta 60 kiloluk insanı bir gün beslemeye yetiyor. Lipid yapmaz.


Yararları:

* Organizmanın madensel tuz ve vitamin İhtiyacını karşılar.

* Yapısındaki B vitamin bileşikleri sayesinde sinir sistemini düzenler, zihin yorgunluklarını giderir.

* Kasları güçlendirir,

* Yenilen besinlerin sindirilmesini kolaylaştırır.

* Şekerin bir an önce kana karışmasını sağlar. Gözdeki retina tabakasını güçlendirir.

* Kemikleri geliştirir. çocukların büyümesini ve gelişmesini kolaylaştırır.

* Dokuları besler.


Nasıl Alacaksınız?


Taze yumurta ne kadar yararlıysa, bayatı da o kadar zararlıdır. Bir yumurtanın taze olup olmadığım şu şekilde anlıyabilirsiniz:

1- Yumurtanın içinde "hava odası" denen bir boşluk vardır. Yumurtayı güneşe doğru tutun ve bu boşluğa bakın. Boşluk büyükse yumurta bayat, küçükse tazedir.

2- Yumurtayı içi tuzlu su dolu bir kaba atın. Eğer dibe çökerse çok tazedir. Bu yu-

murtayı rafadan yiyebilirsiniz.

3- Yumurta suyun ortalarında ise fazla bayat değil. Bu yumurtayı ancak yağda pişirerek yiyebilirsiniz.

4- Yumurta suyun yüzünde dalgalanıyorsa yapacağınız ilk iş onu atmak olmalıdır.

5- Yumurtanın çok  tazesi  de makbul değildir. Evinizde tavuğunuz varsa, yumurtayı tavuktan çıkar çıkmaz tüketmeyin. İki üç gün bekletin.


Nasıl Saklayacaksınız?


Satın aldığınız yumurtalar çok taze ise serin bir yerde bir hafta, buzdolabınızda ise dört hafta saklıyabilirsiniz. Yumurta mutlaka ışık almayan bir yerde saklanır.


Bir çatalla şansını ve beyazını birbirine karıştırın. üstüne azıcık süt ya da su katın. Böylece sindirimi daha kolay ve daha lezzetli bir omlet yapmış olursunuz.


Katı Yumurta Nasıl Hazırlanır?


Yumurta cezvede kaynarken iç çeperlere çarpar ve kabuğu çatlar. Beyazlar dışarı çıkar. Bunu önlemek için suya koymadan önce yumurtanın ucunu bir iğneyle delin.


Rafadan Yumurta:


Su kaynamaya başlar başlamaz cezveyi ocaktan çekip yumurtayı bir süre kaynar suda bekletin.


Çatlak Yumurta:


Bakkaldan veya pazardan yumurtayı alırken çatlak olup olmadığına çok dikkat edin. çatlak ise hemen geri verin. Eğer yumurta buzdolabınızda iken çatlamışsa kırksekiz saatten fazla bekletmeyin. Hemen kullanın. çatlak bir yumurtayı rafadan hazırlamak istiyorsanız cezvedeki suya bir parça sirke koyun, akının boşalmasını böylece önlemiş olursunuz.


Yararlı Bilgiler


* Evinizde pasta yapıyorsunuz ama, belki bu işin henüz acemisi olduğunuzdan yumurtanın sarısını beyazından ayırmayı beceremiyorsunuz. O halde, size küçük bir sır verelim. Bardağın üstüne huniyi koyun. Yumurtayı huninin içine kırın. Beyazı bardağa akar, sarısı hunide kalır.


* Kabak, biber, domates, lahana, patlıcan ve üzüm yaprağı dolmaları Türk mutfağının ünlü yemekleridir. Kıymanızın harcını hazırladınız. Ancak, tencerede, kaynarken kıymanın dağılmasından korkuyorsunuz. Kolayı var. Dolma harcını hazırlarken kıymanın içine çırpılmış bir yumurta katarsanız dolmanız dağılmaz.


*  Sabah kahvaltısında katı yumurta yiyeceksiniz. Yumurtanızı cezveden çıkardınız. Kabuğu pek sıcak olduğundan, eliniz yanıyor, soyamıyorsunuz. öte yandan da aceleniz de var, işinize yetişeceksiniz. Yapacağınız çok basit. Yumurtayı çatlatın, musluğu açın, akan suyun altında soyun. Hem eliniz yanmaz, hem de yumurta daha çabuk soyulur.


* Yumurtayı hep tane olarak alırız. Bir yumurtanın kaç gram olduğunu hiç merak ettiniz mi? Bir tavuk yumurtası 55 gram ağırlığındadır.

Yumurta, anne sütünden sonra insanın ihtiyacı olan tüm besin öğelerini bulunduran tek besindir. Yeni bir yaşamın özü olduğu düşünülecek olursa, besleyici değerinin yüksek olması hiç de şaşırtıcı değildir.

PROTEİN DEĞERİ

Yumurta tüm besinler içerisinde en kaliteli proteini içermektedir. Çünkü yumurta proteinin de insan vücudunda sentezlenemeyen ve kesinlikle besinler ile dışarıdan alınması gerekli olan elzem "amino asitleri" bulunmaktadır. Sindirilebilirliği yüksektir, tamamına yakını vücut tarafından kullanılmakta ve vücut proteinlerine dönüşebilmektedir. Uzmanlar; yeterli ve dengeli beslenmede, hızlı bir büyüme ve gelişme döneminde olan çocukların, protein tüketimlerinin en az yarısının hayvansal kaynaklı olması önermektedirler. Bu nedenle çocuk beslenmesinde protein kaynağı olan yumurtaya gereken önem mutlaka verilmelidir.

VİTAMİN DEĞERİ

Yumurta başlıca A, D, E ve B grubu vitaminleri olmak üzere diğer vitaminleri de önemli oranda içermektedir.

Yumurta sarısındaki A vitamini gözün iyi görmesini sağlar, kemik gelişimi ve sağlıklı dişler için de gereklidir. Vücut hücrelerinin gelişmesine yardım eder. Solunum ve sindirim sisteminin sağlıklı olmasını ve enfeksiyonlara karşı korunmasını sağlar. D vitamini, insan vücudunda kalsiyumun kullanılmasına yardımcı olur. Yumurta sarısı, D vitamini sağlayan birkaç besinden biridir ve güneş ışınlarından da yeterince faydalanıldığı takdirde yumurta özellikle çocuklarda D vitamini eksikliğine bağlı kemik bozukluğu oluşmasını engeller.

Yumurta E vitamini yönünden de oldukça zengindir. E vitamini oksidasyonu önleyici etkisinden dolayı, vücudumuzu zararlı maddelere karşı korur. B grubu vitaminleri bazı besin öğelerinin vücutta enerjiye çevrilmesi için gereklidir. Yumurta özellikle B2 vitamini açısından çok zengindir. Bu vitamin deri ve göz sağlığı için de gereklidir. Ayrıca yumurta da bulunan kolin, beyin fonksiyonlarının yerine getirilmesinde önemli rol oynamaktadır.

Web Tasarım Ankara Türe Yumurta - Yumurtanın Güzelleştiren Sırları